Cyklo-SoS : Slováci okolo Sveta - prezentuje rôzne moje cesty do zahraničia, plány a 10 ročnú snahu o zatiaľ nesplnený cieľ

Po tom čo som absolvoval niekoľko tisíc km na bicykli po Slovensku, som sa v roku 2002 zúčastnil expedície, pri ktorej sme prešli 11 000 km po Hodvábnej ceste z Bratislavy do Si-anu v Číne a odvtedy som sa upísal cyklistike. Bicykel je najoptimálnejší a ekologický dopravný prostriedok, kedy máte bezprostredný kontakt s okolitým svetom. A práve na ňom som absolvoval nasledujúce výlety a expedície:

Okolo Čiech 2012 na bicykli po najbližších cestách k hranici (2.9.2012-22.9.2012)
Kedysi dávno som si predsavzal, že obídem vlastnou silou po hranici bývalé prvorepublikové Československo.
Keď sa mi podarilo Slovensko obísť za roky 1998-2000 pešo, v člne i na bicykli a v roku 2004 na bicykli Zakarpatskú Ukrajinu,
rozhodol som sa obísť na bicykli aj slovenskú a českú hranicu. Slovenskú hranicu som obišiel v zime 2009,
ale vtedy ma podmienky nepustili po najbližších cestách k hranici, preto som konečne zrealizoval jarno letnú cestu v máji 2012.
Rád by som dotiahol moje dlhoročné snaženie do cieľa obídením ešte českej hranice.
  • Tu si môžete pozrieť: Moje SMS poznámky a mapa cesty
  • Tu si môžete pozrieť: Moje fotografie z cesty


    Cyklopúť Marianka - Mariazell, alebo cyklotrek po stopách mojich predkov. (5.4.2012-9.4.2012)
    Absolvovať trasu Bratislava - Marianka - Šaštín - Mariazell - Semmering - Viedeň - Bratislava som mal v pláne už dávno, aby som aspoň z časti prežil to, čo moji predkovia na tejto trase.
    Pochádzam z Borského Mikuláša, po záhorácky z Búrov, som na to hrdý a často sa sem vraciam aj na bicykli. Môj otec ako dieťa absolvoval z Búrov zopár peších pútí do Marianky. Bývali to procesie sprevádzané konskými povozmi (2-3), ktoré im viezli skromné jedlo, čaj a osobné veci. Cesta trvala dva dni, vychádzali v piatok, v nedeľu boli v Marianke a dva dni zase naspäť.
    Do Mariazellu pešiu púť absolvovala otcova babka s ďalšími. Tiež ich sprevádzal konský povoz, ktorý im viezli osobné veci a potraviny. Im cesta asi cez Viedeň trvala tam šesť dní a späť tiež.
  • Tu si môžete pozrieť: Môj denník , niekoľko fotografií alebo mapu.
  • Trasa vo formate gpx : (tu klikni pravým tlačítkom na myške)
  • Trasa vo formate gdb : (tu klikni pravým tlačítkom na myške)



  • 1000 míľ naprieč Česko-Slovenskom (3.7.2011-19.7.2011)
    Okrem mojich vlastných ciest (či už po Slovensku alebo mimo neho) sa rád zapájam do rôznych cyklistických aktivít v mojom okolí. Zaujímavou akciou bol pretek 1000 míľ naprieč Česko-Slovenskom s presnými a prísnymi pravidlami:
    - hromadný štart z čo najvýchodnejšieho miesta Slovenska do čo najzápadnejšieho miesta Čiech
    - účastníci sa musia pohybovať presne určenou trasou len vlastnou silou bez podporného týmu (alebo osoby)
    - každý účastník si určuje sám čo si povezie, kedy a ako pôjde, kde a ako dlho bude odpočívať, doplňovať potraviny a podobne
    - sú ale určené pevné kontrolné body a povinnosť každodenne hlásiť svoju pozíciu ....
  • Môj denník z pretekov : 1000 míľ naprieč Česko-Slovenskom - spolu s fotogalériou



  • Naprieč Poľskom ( 10.6.-24.6.2006 )
    Po tom čo sme v roku 2004 prešli na bicykloch Zakarpatskú Ukrajinu, začalo nás to tento v rok (2006) opäť ťahať za hranice našej republiky. Tentoraz je naším cieľom Poľsko. Spolu s kamarátom Peťom smre preštudovali niekoľko materiálov, prezreli mapy, dohodli sa na detailoch a júnovom termíne.
    Plán bol jednoduchý: skombinovať dopravu na bicykloch s prepravou vlakom, čím sa dostaneme čo najviac na sever. Chvíľu si užiť more a odtiaľ už na bicykloch až na juh, späť na Slovensko.
    Cieľom výpravy bolo Baltické more, prezrieť si pieskové duny v LEBE, navštíviť historický hrad MALBORK, mestá TORUŇ a KRAKOW ...

  • Fotky 1 : Niekoľko málo fotografií z našej cyklocesty - 1.časť.
  • Fotky 2 : Niekoľko málo fotografií z našej cyklocesty - 2.časť. - tieto sú od roku 2006 spolu s popisom uvedené na osobnej stránke môjho kamaráta P.Petruláka www.cykloturista.sk. Pre zobrazenie fotogalérie z daného dňa treba potom klikať v ľavom stĺpci na dátumy jednotlivých dní.
  • .


    Zakarpatskou Ukrajinou ( 4.10.-15.10.2004 )
    V roku 2004 ma zlákala menšia ale o to zaujímavejšia výprava za hranice vlasti - tentoraz k východným susedom. Cieľom bolo prejsť ma bicykli popri bývalej východnej hranici našej vlasti - terajšej hranici Zakarpatskej Ukrajiny. Ako bonus sme si pridali zdolanie najvyššieho vrcholu Ukrajiny - Hoverly 2061m.n.m.

  • Fotky 1 : Niekoľko fotografií - 1.časť.- bez popisu.
  • Fotky 2 : Niekoľko fotografií - 2.časť - tieto sú od roku 2004 spolu s popisom uvedené na osobnej stránke môjho kamaráta P.Petruláka www.cykloturista.sk. Pre zobrazenie fotogalérie z daného dňa treba potom klikať v druhom riadku na dátumy jednotlivých dní (je to galéria z roku 2004 - preto má horšie ovládanie).
  • .


    Hodvábna cesta z Bratislavy do Xi-anu v Číne ( 29.6.-17.11.2002 )
    Naše cykloputovanie Vás zavedie z Bratislavy cez Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko do Turecka, kde sme sa v Istanbule napájali na jednu z mnohých vetiev Hodvábnej cesty.
    Odtiaľto sme pokračovali do ďalšieho významného tureckého mesta na tejto ceste, Erzurumu. V Iráne sú takýmito významnými miestami Teherán a Mašhad, v Turkménsku Merv, v Uzbekistane Buchara, Samarkand, Taškent, Fergana a v Kirgizsku Oš.
    V Číne sú to historické mestá na severnej vetve Hodvábnej cesty ponad púšť Taklamakan, a to Kašgar, Axu, Kuča, Korla, Turfan, Hami, Dunhuang, Anxi, Jiayuguan, Zhangye, Wuwei, Lanzhou až nakoniec Xi-an, bývalé kráľovské mesto, z ktorého táto Hodvábna cesta v minulosti začínala ...

  • Denník: Niečo zo začiatku a z konca 160 strán spomienok z tejto 1.slovenskej cykloexpedície.
  • Fotky 1 : Niekoľko málo fotografií z našej cyklocesty - 1.časť.
  • Fotky 2 : Niekoľko málo fotografií z našej cyklocesty - 2.časť.- pôvodná galéria z roku 2002 s malými fotkami.



  • Slováci okolo sveta na bicykloch
    Rád by som zúročil skúsenosti z rôznych ciest a samozrejme využil energiu a cestovateľský elán k zrealizovaniu projektu: Slováci okolo sveta na bicykloch. .

    Myslím si, že by tento projekt mohol osloviť našu mládež a priblížiť jej zaujímavejšou formou celý svet. Chcem niečo užitočné dokázať a chcem reprezentovať a zviditeľniť Slovensko!

    Mnohí oslovení zatratili tento projekt asi z dôvodu, že chceme ísť na výlet za cudzie peniaze. Oni to nechápu, ten ťažký pocit samoty v cudzine, ďaleko od srdcu blízkych. A tohto sa na pár rokov zriecť chce veľa odvahy. Veď za tú dobu sa môže doma tak veľa zmeniť. Ak je človek ochotný toto podstúpiť, musí byť o zmysluplnosti tohto konania presvedčený. A dnes to tak býva, že kto má na to, nemá zase peniaze. A kto má peniaze, takouto formou cestovať okolo sveta nikdy nebude.

    Poznáte to, štát sa rád Vami pochváli, pokiaľ ho to nič nestojí. Pokiaľ sa bude k všetkým športovcom stavať tak, ako doteraz, príde o talenty z chudších pomerov a za chvíľu nebude ho mať kto reprezentovať.

    Pred Hodvábnou cestou a počas nej, ktorú sme realizovali ako amatéri a vložili do nej nemalé vlastné financie, sme sa na vlastnej koži poučili, že v dnešnej dobe sa nedajú robiť veľké veci bez peňazí.

    Pri úspešnom absolvovaní 11 000 km v sedle bicykla po Hodvábnej ceste, kedy sme prešli tretinu obvodu zemegule som si pri jej štarte myslel, že by sme to mohli dotiahnuť dookola Zeme, keby pomohli sponzori, ktorých sme pred odchodom na cestu oslovili. Žiaľ nestalo sa tak a tento sen zostal snom i po dlhých rokoch. Tento projekt trochu inej reprezentácie Slovenska, ktorým by som chcel pozdvihnúť vo svete povedomie o Slovensku, o ktorého dôležitosti v médiách neustále počúvam, ale pre realizáciu ktorého sa deje veľmi málo, zostáva stále nesplneným snom.

    Naši českí susedia už takýchto výprav zorganizovali viacero a jedna zmiešaná dvojica z cesty okolo sveta cez všetky kontinenty, s ktorou som sa stretol v Pekingu je už dávno doma. A my Slováci sme snáď horší? Televízie sú ochotné vyhodiť za programy pochybnej kvality neuveriteľné peniaze, firmy do reklamy v médiách a na bilboardy taktiež. Ale ako ich presvedčiť k podpore zvládnutia cesty okolo sveta len vlastnou silou. Viete poradiť? Ak áno, napíšte.